Wikipedia Editors Paid to Protect Political, Tech, and Media Figures

Turkish officials say Wikipedia failed to remove content deemed to be false from its pages that linked Turkey with terror groups
AFP/Lionel Bonaventure
T.D. ADLER

A report in Huffington Post recently revealed the case of Wikipedia editor Ed Sussman, who was paid by media clients such as NBC and Axios to help diminish critical material. Paid editors operating in a similar manner to Sussman have worked on behalf of CNN contributor Hilary Rosen and the CEOs of Reddit and Intel, among other clients.

Other conduct by Sussman not covered by the Huffington Post shows him authoring fluff pieces for NBC executives and getting his proposed changes approved by another paid Wikipedia editor.

The report by Ashley Feinberg detailed former journalist Ed Sussman’s work as a paid Wikipedia fixer for clients such as Axios, NBC, and Facebook. Sussman did this work through the firm WhiteHatWiki, which he argues follows Wikipedia policies. Sussman disclosed his paid editing on Wikipedia and ostensibly worked within the rules by having other editors approve proposed changes.

However, Feinberg’s article noted several of Sussman’s requests involved removing or watering down potentially damaging material about clients, even when citing sources considered reliable on the site. Such removals would appear to violate Wikipedia’s neutrality policy, which states:

All encyclopedic content on Wikipedia must be written from a neutral point of view (NPOV), which means representing fairly, proportionately, and, as far as possible, without editorial bias, all of the significant views that have been published by reliable sources on a topic.

In one example Feinberg cited, Sussman requested changes to the page of Axios journalist Jonathan Swan regarding a false report he made last September claiming Deputy Attorney General Rod Rosenstein was resigning. A line noting the incident in Swan’s article was replaced with a paragraph hyping that Swan was “the first to report” Rosenstein’s offer to resign, despite the offer being refused. Sussman backed this spin with a New York Times article treating the incident as a failure of the Axios reporting model, a fact not mentioned in Sussman’s proposed edit.

Many of Sussman’s approved changes to the pages of his clients engaged in this subtle spin and cherry-picking. Changes to the NBC News page defended the network’s refusal to air Ronan Farrow’s story, subsequently published by The New Yorker, on the sexual assault allegations against Hollywood producer Harvey Weinstein, despite the very sources cited being more critical and Farrow’s own criticism of the network’s refusal to air the story. Feinberg identifies similar spin in Sussman’s portrayal of NBC’s handling of sexual assault allegations against the network’s own Matt Lauer.

Not all of Sussman’s work for NBC was noted in Huffington Post’s report. Feinberg mentions Sussman worked on NBC News chairman Andrew Lack’s page, but he also created the initial draft of the page, which another editor approved in its entirety. Sussman’s article notes Lack became NBC chairman amidst controversy over anchor Brian Williams, who was caught lying about his experiences during the 2003 Iraq War. His article did not mention the close relationship Lack had with Williams as noted in one of the article’s cited sources. Lack reportedly even advised Williams during the controversy and lobbied on his behalf with executives.

President of MSNBC Phil Griffin also benefited from Sussman’s intervention as a short article on Griffin prominently noting his description of the cable news network as the “place to go for progressives” was expanded in line with a proposal by Sussman. In the new version, the only mention of the channel’s political persuasion involved Griffin disputing claims of a partisan bias at the outlet.

Feinberg’s reports about Sussman’s bludgeoning style, such as proposing extensive changes difficult to review and peppering various editors with requests to act on his proposals, is not abnormal for paid editors. Another paid editing firm that has exhibited similar practices is Beutler Ink, run by long-time editor and Wikipedia blogger William Beutler. Beutler has been engaged in paid editing for over a decade, having previously worked for New Media Strategies on behalf of clients such as Disney and Koch Industries. His more recent paid editing has been at his eponymous firm and includes work for several figures in government and media.

In 2016, he had the page on CNN contributor Hilary Rosen changed to remove mention of aggressive tactics she pursued against file-sharing while head of the RIAA, despite repeatedly citing a Wired article detailing them. His only reference to criticism Rosen faced during her tenure was mentioning she received death threats and had to hire security. A section on her LGBT advocacy was also added, which ended up being the second-longest on her page. Controversies involving her role as a PR consultant at Democrat-affiliated SKDKnickerbocker, who paid Beutler, were greatly trimmed and watered down.

SKDKnickerbocker also hired Beutler to help with the article on then-ambassador to Hungary under Obama, Colleen Bell. His proposed changes were largely implemented and toned down criticism of her appointment while touting her work as ambassador with a particular emphasis on her criticism of Hungarian President Orban’s policies on refugees. Bell’s appointment had been criticized due to her role as a bundler for Obama and another ambassador who faced this criticism, Robert Mandell, also hired Beutler. He proceeded to have information about the amount Mandell raised for Obama replaced with the smaller amounts Mandell personally donated.

Another client of Beutler’s was Brian Krzanich, the CEO of Intel, whose page Beutler got changed to burnish his progressive credentials. His article previously focused mostly on controversy over a fundraiser for Trump held at his home. Krzanich was not the only CEO client of the firm. One employee of Beutler’s firm got the page on Reddit CEO Steve Huffman changed to hype his role in redesigning the site after stating he joined at a “particularly difficult time” for the site. The changes also downplayed Huffman contradicting Reddit’s long-time free speech stance despite citing a source that noted numerous high-level company figures, including former CEO Yishan Wong, previously acknowledged this stance.

One pattern of Sussman’s Wikipedia behavior that Feinberg mentioned and Beutler also demonstrated was a tendency towards canvassing editors or groups to get them to act favorably on his requests then repeatedly going back to them for more support. Like several requests from Sussman, Beutler’s requests for assistance tended to be geared towards eliciting sympathy for his efforts and bias editors in favor of his position. Using notifications that would bias discussion in their favor would, as Feinberg suggests, go against Wikipedia guidelines.

Their commonalities also extended to the occasionally questionable choice in assistance. One of Sussman’s requested changes on Swan’s page was implemented by someone who was also a paid editor and that Sussman specifically requested. He sought the same editor’s help with the NBC article. Beutler in his efforts sought help on the Rosen and Mandell articles from editors who had worked for the United States government, which they both disclosed as potential conflicts of interest.

Wikipedia’s policies do not ban paid editors from approving the proposals of other paid editors provided they are not working for the same client. In a case last year, Wikipedia’s Arbitration Committee, akin to a Supreme Court, sanctioned two long-time editors after one had his paid edits approved by the other despite both working for the same paid editing firm. Neither were banned for these practices, not even from further paid editing.

Many Wikipedia editors are resistant to paid editing, but the practice is generally tolerated so long as editors disclose their affiliation and get their edits approved by other editors as Sussman and Beutler have done. As such response from Wikipedia to Feinberg’s piece has been dismissive,  suggesting the activities complied with the rules. Concerns are focused more on paid editors who do not disclose their affiliation, which violates the site’s Terms of Use and has sometimes allegedly involved elements of extortion and fraud.

Just as with Wikipedia’s supposed reliability against fake news, rules permitting disclosed paid editing presume the unpaid amateurs on the site will be able to effectively analyze and evaluate the edits of well-compensated professionals. However, even undisclosed paid editors frequently slip past Wikipedia’s ad hoc methods of detection. The site’s effectiveness at constraining bias introduced by paid editors is thus not much greater than its ability to constrain its rampant political bias.

(Disclosure: the author of this piece was paid in the past for edits on Wikipedia as part of several editing contests)

T. D. Adler edited Wikipedia as The Devil’s Advocate. He was banned after privately reporting conflict of interest editing by one of the site’s administrators. Due to previous witch-hunts led by mainstream Wikipedians against their critics, Adler writes under an alias.

.

Please let us know if you're having issues with commenting.